מעבר לחומה

בשם האלים הישנים והחדשים- דרקון קרח!

בפוסט הקודם הזכרתי את האזור שצפונית לחומה, הלוא הוא "מעבר לחומה" (Beyond the Wall). הפרק הזה מתחיל היכן שהסתיים הקודם במסע של "שבעת המופלאים" למימוש התכנית הגרנדיוזית והדי מוזרה ליצירת ברית עתידית בין שתי הצ'ילבות הגדולות: דאיינריז וסרסיי באמצעות חטיפתו של הלך לבן.

הפרק מתנהל בין שלוש זירות: "מעבר לחומה", דרגונסטון ווינטרפל, משולש שמכוון את מרכז הפעילות לחלקה הצפוני של הממלכה.

"מעבר לחומה"

כאמור, שבעה יצאו לדרך, אליהם הצטרפו קומץ של "פראיים" (wildlings), שלא מוזכרים אפילו בשמם מה שדי מעיד על גורלם הצפוי. אולי חשבנו ש"השבעה" יוצאים למסע התאבדות אבל מה שעולה מהטיול הארוך הוא סוג של מסע גיבוש של הצופים; במפגן שנלקח מינימום מקזבלן, ג'ון וג'ורה מתווכחים למי יש יותר כבוד, כאשר ג'ון מבקש להחזיר לג'ורה את החרב של אביו וזה מסרב, גנדרי עדיין נוטר טינה על כך שרצו למכור אותו למכשפה ("לא מכשפה, כוהנת אדומה" מטיחים בו) ונתקל בתגובה צפויה מצידו של "הכלב": תפסיק להתבכיין ותגיד תודה שאתה חי, תורמונד נזכר סוף סוף לבקר את "המלך מעבר לחומה", מאנס ריידר (Rayder) ומציע לג'ון להעמיד את אנשיו לפני גאוותו ולכרוע ברך בפני המלכה. בשיחה אחרת, תורמונד השבוי אחרי בריאן מטארת' ("אני רוצה לעשות איתה תינוקות סופר ענקיים"), מנהל דו שיח ער עם "הכלב", שכולל התייחסות לצלקת של האחרון, שיחה שבדרך כלל הייתה מסתיימת במוות עבור מי שהתחיל אותה ולמרבה הפלא מסתיימת בשיעור בשפה האנגלית (ואחסוך את הביטוי המפורש).

לרגע יש תחושה שלא מדובר בפרק של "משחקי הכס" אלא בפרפרזה על "מה שקורה בווגאס" בגרסת "מה שקורה מעבר לחומה נשאר מעבר לחומה" ובכל זאת, ברגע של פיכחון, ג'ון ובריק מסכימים שאין להם מושג מה האל רוצה מהם, אבל הם יכולים להילחם כדי שאחרים יהיו בטוחים ואולי זה מספיק.

דבריו של בריק דונדאריון, כי הוא נלחם עבור החיים וכי "המוות הוא האויב, האויב הראשון והאויב האחרון" נשמעים ברורים מאליהם- מי רוצה למות? זאת על אף שיש מי שטוען, שללא המוות חייו של האדם היו חסרי משמעות או למצער, שמגבלות החיים שלנו משפרים את המשמעות של חלק מהאנשים בנסיבות מסוימות וזאת כאשר אנשים מתמודדים עם העובדה, שחייהם הם סופיים ולכן נוקטים בפעולות שיש בהן משמעות עבורם, בין אם מדובר בסיוע לאדם אחר ובין אם השגת מטרה אישית (ראו למשל: ?Does Death Give Meaning to Life).

שאלת המוות מעסיקה את האנושות מיום קיומה. כך למשל, ביהדות מותם של אדם וחווה נחשב לתוצאה של האכילה מעץ הדעת ואם לצטט מספר בראשית (פרק ב', סעיף י"ז):

וּמֵעֵץ, הַדַּעַת טוֹב וָרָע–לֹא תֹאכַל, מִמֶּנּוּ: כִּי, בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ–מוֹת תָּמוּת

קיים ויכוח האם "החטא הקדמון" הוא מושג נוצרי או שניתן לייחסו גם ליהדות, אך בין כך ובין כך, הנצרות שכללה את התפיסה בספרי הברית החדשה, שעל פי האמונה הנוצרית נכתבה על ידי פאולוס שליחו של ישו והתייחסה להשפעת חטאם של אדם וחווה על שאר האנושות שבאה אחריהם. ב"איגרת שאול אל הרומים" (Epistle to the Romans) (פרק ה’, סעיף י"ב) נכתב לדוגמה:

לְפִיכָךְ כְּשֵׁם שֶׁעַל־יְדֵי אָדָם אֶחָד נִכְנַס הַחֵטְא אֶל הָעוֹלָם וְעֵקֶב הַחֵטְא בָּא הַמָּוֶת, וְכָךְ הִתְפַּשֵּׁט הַמָּוֶת אֶל כָּל בְּנֵי הָאָדָם מִשּׁוּם שֶׁכֻּלָּם חָטְאוּ…

באותה "ברית חדשה" המושיע של האנושות הוא ישו, בן האלוהים, שיקריב עצמו לטובת האנושות כולה על מנת לכפר על חטאם ולחלצם מהמוות הבלתי נמנע ובמאבק מול כל אויביו של האל, כפי שנכתב ב"איגרת הראשונה אל הקורינתים" ("First Epistle to the Corinthians"): "האויב האחרון שימוגר הוא המוות".

ומי הוא מקבילו של המושיע ב"משחקי הכס"? הלוא הוא "ג'ון המאמין", הוא שכבר הקריב עצמו פעם אחת וחזר מן המתים לא מהסס ולו לרגע לצאת אל מעבר לחומה. מה שמעניין עוד יותר הוא שהוא לא לבד; גם בריק כבר הקריב עצמו בעבר למען מטרה גדולה ממנו. במקרה שלו מדובר במוות סדרתי ממש, שאמנם נועד לקיים את אמונתו של "אדון האור" (R'hllor), אבל באופן משעשע למדי דווקא מתכתב עם האמונה הרווחות בווסטרוז ובעיקר בדרומה, "האמונה בשבעה" ("Faith of the Seven") או בפשטות "האמונה" ("The Faith"), המתייחסת לאל אחד בעל שבעה פנים או היבטים: האב (המייצג צדק עליון ושופט את נשמות המתים), האם (המייצגת רחמים, שלום, פוריות וילודה), העלמה או הבתולה (המייצגת טוהר, תמימות, אהבה ויופי), הזקנה (המייצגת חכמה וראיית הנולד), הלוחם (המייצג עוצמה ואומץ בקרב), הנפח (המייצג יצירה ואומנות) והזר (המייצג את המוות והלא נודע). הזר הוא החריג מבין ההיבטים השונים של האל, כיוון שהוא אינו זכר או נקבה ורק לעתים רחוקות מתפללים אליו (בספרים, בניגוד לסדרה, בה הוא עדיין חי, בריק מקפח את חייו שבע פעמים: "משופד" באמצעות חנית בחזהו על ידי סר גרגור קלגיין, מרוסק עם אלה בראשו על ידי סר ברטון קרקהול (Crakehall), נתלה במקום שנקרא "Rushing Falls" על ידי סר אמורי לורץ' (Lorch), נדקר עם פגיון בעינו שוב על ידי סר גרגור קלגיין, נהרג על ידי קשת מחבורת שכירי החרב המכונה "Brave Companions", נהרג על ידי סנדור קלגיין ב"משפט על ידי קרב" (Trial by Combat) ולבסוף מחליט להעניק את "להבת החיים" שבו לקטלין סטארק על מנת להחיות אותה לאחר "החתונה האדומה").

אמירתו של בריק אינה מסתיימת ב"המוות הוא האויב, האויב הראשון והאויב האחרון", שנראית, כאמור, ברורה למדי, אלא מוסיפה ש"האויב תמיד מנצח ואנחנו עדיין צריכים להילחם בו", כמין נוסחה טלאולוגית, "מעגל קסמים" שנכפה על האדם מיום היוולדו והרי מיום שנולד הוא כבר מחשב את קיצו לאחור.

אם כך, שבעת המופלאים, ביניהם השניים שנטלו על כפיהם את העול הכבד של האנושות כולה, מתקדמים אל עבר הבלתי ידוע ונתקלים בדוב זומבי (wight) מעורר אימה שמצליח לפגוע בתורוס. הם אפילו מצליחים ללכוד שבוי, זומבי מבין חבורה שלמה, הנשלטת על ידי "הלך לבן", הבחנה חשובה שנלמדת במהלך הקרב, כשג'ון מחסל את ההלך הלבן, מה שמביא להשמדתם של שאר ה"זומבים", מלבד השבוי- המלה מקורה בשפה הגרמנית הגבוהה "wiht" ומשמעותה "יצור" או "דבר". אלו הם מתים, בני אדם או בעלי חיים, המוקמים לחיים על ידי הלכים לבנים ונשלטים על ידם.

ברור שהמשימה לא יכולה להסתיים בקלות כה רבה. במהרה החבורה נתקלת במשהו שבין גדוד לאוגדה של הלכים לבנים וזומבים בכמות מטרידה לעין וגנדרי נשלח להזעיק עזרה בעוד ששאר החבורה מתכנסת סביב אי קטן במרכזו של אגם קפוא.

דרגונסטון

בזמן שהשבעה מבלים בצפון הרחוק, דאיינריז וטיריון עוסקים באסטרטגיה, דיונים על זיווג עתידי (עם ג'ון סנואו) ועתידה של הממלכה, מה שמעצבן את ח'אליסי במיוחד. דאיינריז מאמינה, עוד מהתקופה שהייתה בת הזוג של חאל דרוגו והביאה לעולם ילד מעוות בעל תווים מפלצתיים, עור קשקשים וכנפיים עבות, שמת מיד לאחר מכן, כי אינה מסוגלת להוליד ילדים בריאים, מה שהתחזק עוד בנבואה של מירי מאז דור (Mirri Maz Duur): "כאשר השמש תזרח במערב ותשקע במזרח. כאשר הימים יתייבשו וההרים ייפלו ברוח כמו עלים. כאשר הרחם שלך יתרחב שוב, תישאי ילד חי". לפיכך, היא רואה בשלושת הדרקונים שלה כילדיה וכילדים היחידים שיהיו לה אי פעם.

וזה הזמן להתייחס למהירות יוצאת הדופן של העברת המידע בעונה הזו, נראה שהאינטרנט הגיע לווסטרוז עוד לפני שמישהו חשב על חשמל, שלא לדבר על מחשבים. העורבים הזריזים בהיסטוריה צולחים את המרחק מ"מצפה המזרח" לדרגונסטון עם ההודעה הבהולה לסיוע דחוף של כוחות חיל האוויר של דאיינריז וזו לא מהססת, דוחה את תחנוניו של טיריון "לא לעשות כלום" ויוצאת להצלת השבעה.

דאיינריז במסעה צפונה להצלת "השבעה"

"מעבר לחומה"

שבנו אל מעבר לחומה, שם כבר הספיקו להיפרד מתורוס שמת במהלך הלילה ו"הכלב" המשועמם משחק במשחק המוכר "בול פגיעה בזומבי". בדיוק כשנדמה שאין מנוס ממיתה של כמה דמויות מרכזיות בסדרה על ידי נחיל של זומבים, דאיינריז מבקיעה את השמיים עם "שלושת ילדיה" ומציגה לראווה, שוב, את כוחם העצום. ההתייחסות לדרקונים כילדיה הם שוב רמז מטרים לבאות- "מלך הלילה", בהטלה שלא ראינו כמותה מאז הטלת הכידון של יאן ז'לז'ני ב-1996, פוגע ישירות בויסריון, שצולל אל מותו מתחת לאגם הקרח. החבורה נמלטת על גבו של דרוגון, כאשר ג'ון נותר לבדו רק כדי שיינצל שוב על ידי דודו בנג'ן (Benjen). המשימה הושלמה, ההוכחה הושגה, אך במחיר כבד, שלא באמת ידוע ל"ברית דני"- ויסריון מוקם לחיים על ידי "מלך הלילה".
___________________________

כמה נקודות חשובות לסיום:

"וינטרפל"

הזירה השלישית בפרק הנוכחי מספקת, שוב, אופרת סבון בבית משפחת סטארק. האחיות לבית סטארק עולות להתקפה וליטלפינגר ממשיך למשוך בחוטים ולטפח את השנאות הקודמות. אריה מתעמתת עם סנסה לגבי המכתב שהתגלה בפרק הקודם וסנסה מביעה את חששותיה בפניי בייליש. באופן מוזר למדי, דווקא לאחר שסנסה משתכנעת שכדאי לה לשמור על עצמה באמצעות שומרת הראש מספר 1 בממלכה, בריאן, היא שולחת אותה למשימה דיפלומטית(!) אל מעבר לקווי האויב כנציגתה ל"מעלה מלך". שוב נשאלת השאלה, איפה בראן, "העורב בעל שלוש העיניים", בכל הזמן הזה ולמה הוא לא שולח כבר איזה זאב לנשוך את ליטלפינגר המציק?

שיבת (קאמבק) השבוע

בנג'ן סטארק חוזר שוב בזמן להציל את בני משפחתו רק כדי להידרס על ידי עדר של זומבים. קאמבק מקוצרר…

הרגע המשעשע

בהעדרו של דאבוס השבוע, "הכלב" תפס את תפקיד האתנחתא הקומית בשורה של מקרים ובשיאם הדיאלוג עם תורמונד.

מדד האלימות והמין

כמה מיתות של "פראיים" שאף אחד לא יזכור, תורוס אחד ודרקון שככל הנראה ישוב "to bite them in the ass", אאוץ'. באשר לעירום, אם אפשר לקרוא לזה עירום, ג'ון סנואו הפצוע והחשוף מתגלה על שלל צלקותיו אל מול דני המשתאה. האינטימיות בין השניים גוברת.

מודעות פרסומת

תגובה אחת בנושא “מעבר לחומה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.